Friday, October 23, 2009

Skibstrafikken skal også tage grønt ansvar

Skibstrafikken skal også tage grønt ansvar

Luftforureningen forårsaget af skibstrafikken falder på landsplan, men i København er billedet desværre ikke så positivt. Radikale i København vil arbejde for at der stilles skrappe krav til søs som til lands.

En ny undersøgelse fra Danmarks Miljøundersøgelser om skibstrafikken i Danmark viser, at der er – og vil være et generelt fald i udledningen af svovldioxid og kvælstofoxider i skibstrafikken. Dette er jo ganske positivt. Problemet er bare at rapporten også viser, at der i København stadig vil være en høj udledning af forurenende partikler i fremtiden og skibstrafikken ikke vil bidrage positivt til et fald i kvælstofoxiderne i årene der kommer pga. en forventet stigning i den kommercielle skibstrafik i Københavns havn.

Det radikale medlem af BR Katrina Feilberg siger: ”Vi hilser krydstogtskibe og andre skibe velkommen i København. Men i København har vi også sat os et ambitiøst mål om at være verdens miljømetropol – og derfor må og bør vi også sætte nogle strenge miljøkrav til den trafik, som kommer ind i byen – også selv om det sker ad havnevejen. På samme måde som vi både internationalt, nationalt og lokalt sætter krav til vores trafik på landjorden med miljøzoner, partikelfiltre, reduceret afgift på elbiler, så må vi også stille nogle krav til skibstrafikken”.

Katrina Feilberg fortsætter: ”Vi kan ikke være tjent med, at de mere end 4.000 kommercielle skibe, som hvert år anløber København bidrager negativt til forureningen i byen. Det er slet ikke rimeligt, at folk der bor i byen skal udsættes for en potentiel sundhedsrisiko fra skibene. Lokalt kunne vi fx tilbyde at krydstogtskibene fik grøn strøm fra landjorden, så de ikke skal ’holde motoren gående’, mens de ligger til kaj, eller vi bør stille krav om partikelfiltre og bestemt adfærd på samme måde som med lastbiler”.

København er omgivet og gennemstrømmet af vand, og det giver i dagligdagen rigtig mange muligheder for et blåt byliv, men forureningen fra skibstrafikken er ofte et overset element, når talen falder på luftforureningen i byen.
Teknik- og Miljøborgmester Klaus Bondam udtaler: ”Det er meget positivt at der nu bliver sat fokus på forureningen forårsaget af skibstrafikken, for det er en kedelig udvikling for København, som rapporten fra Danmarks Miljøundersøgelse dokumenterer. Vi skal have mulighed for som by også at sætte ind her med konkrete krav til at skibene ikke sender byger af partikler ind over vores by”.

Alle må tage ansvar for at leve op til klimamålene og for en renere luft til Københavnerne – også skibstrafikken.


Yderligere kommentarer: Katrina Feilberg, 60 10 10 18
Teknik- og Miljøborgmester Klaus Bondam via pressechef Eva Ziegler, 2630 1425

2 comments:

Karin Christensen said...

Hej Katrina,

Vil de radikale arbejde for at begrænse brugen af knallerter i København? De forurener 10-15 gange så meget som biler, for slet ikke at tale om støjforureningen. Mange af dem kører hurtigt på cykelstierne.

Venlig hilsen,
Karin

Katrina Feilberg said...

Hej Karin. Beklager mit sene svar. Indlægget som du har skrevet kommentarer handler om skibstrafik, men jeg så meget gerne at der også var krav om partikel - og miljøfiltre på knallerter i København. Desværre tror jeg ikke det er noget vi kan stille krav om i Borgerrepræsentationen, men noget der skal vedtages ved lov - på samme måde - som partikelfiltre på biler. Jeg kunne ønske mig at der også med tiden kom flere EL-knallerter. Mht cykelstierne er jeg helt enig. Det er forbudt, men politiet der skal håndhæves forbuddet.