Sunday, February 18, 2007

Weekenden er blevet tilbragt med kæresten i sommerhus - uden internet og næsten uden telefon og tv. Derfor har der været tid til at læse. En af de ting, som jeg virkelig holder af, men som der bare aldrig er tid til i hverdagen! Tit får jeg startet på en bog, men så jeg glemmer jeg, at jeg er i gang med den. Næsten hver dag er der mødedokumenter, mails og aviser som skal læses først - og så er dagen ved at være omme, når jeg når til "hygge-læsningen". Derfor nyder jeg weekender som disse, hvor vi bare slapper af.

Gunilla Roijer portrætbog fra november om "Borgens Dronninger" havde jeg endnu ikke fået læst - så den var med i tasken til sommerhuset! - og den blev læst rup og stup.

Bogen giver et meget interessant indblik i, hvordan det er at være toppolitiker - og kvinde, ikke mindst. Det er meget forskellige personer Gunilla skriver om og de er også langt fra hinanden politisk. Men det som står tilbage, når bogen er læst er to ting: For det første, at alle kvinderne har været udsat for at blive vendt og drejet på en tallerken - ikke kun for deres politik, men for, hvordan de så ud en given dag, og om de nu også kunne få politikerkarrieren til at hænge sammen med at have små børn. Et spørgsmål, som jeg tror de færreste mænd bliver konfronteret med.
Heldigvis var den anden ting, som stod tilbage, da bogen var læst, at man ikke skal lade sig skræmme, selv om omkostninger i forhold til familie og arbejdsbyrde kan være enorme. Det kan lade sig gøre både at være mor, ægtefælde og fx minister på samme tid. Det er spørgsmål om planlægning, realistisk sans og koldt vand i blodet....

No comments: