Wednesday, February 21, 2007

Som medlem af Kultur- og fritidsudvalget holder jeg mange møder med folk fra idrætsverdenen. Enten i forbindelse med en konkret sag eller - som i dag, hvor jeg deltog i idrætspolitisk paneldebat som Danmarks idrætsforbund havde arrangeret. Det er altid sjovt at komme ud og debattere, prøve sine argumenter af, og lytte til hvad folk har at sige! - og det er virkelig blandet - mange vil gerne vide, hvordan jeg forholder mig til en helt konkret sag - fx om jeg vil arbejde for, at der kommer flere "foreningsdrevne" squashbaner i København eller min holdning til den måde vi fordeler Folkeoplysningsmidler på.

Men generelt var debatten i dag præget af nogle langt mere overordnede betragtninger omkring idrættens rolle i vores samfund i dag. Motion og bevægelse har nemlig fået en mere fremtræden plads i vores bevidsthed end tidligere. Når vi tænker byplanlægning, uderum og akitektur - er man langt meget mere opmærksom på i dag, at der skal være plads til bevægelse.

Herudover spiller idrætten også en stor rolle i vores sundhedspolitik, integrationspolitik og socialpolitik - og ikke mindst i vores erhvervspolitik.
Dette er rigtig godt, og vejen frem, Dog mener jeg at man stadig skal bevare ideen om, at idrætten har en værdi i sig selv, og ikke kun er løftestang for andre områder.

No comments: