Friday, February 23, 2007

En god aften i Borgerrepræsentationen

I går var en af de dage, hvor jeg kunne sætte to flueben på min tjekliste over politiske ideer, som blev til virkelighed. Ikke fordi jeg på den "Anders Fogh'ske" måde operer med tjeklister! Min stil er nok mere i retning af at gå rundt og opsamle ideer, tygge lidt på dem og så måske fremsætte den, og så arbejde på at de bliver til virkelighed en dag.

Men i går aftes besluttede Borgerrepræsentationen at støtte to forslag, som jeg har været ophavskvinde til. Det ene handler om, at der nu skal udarbejdes en stress-politik for Københavns kommunes 50.000 ansatte, og det andet er, at Københavns kommune den 9. maj går aktivt og ind og tager del i Europa-dagen.

Forslaget omkring stress-politiken er jeg virkelig glad for blev vedtaget. Det betyder nemlig, at vi nu får sat fokus på en af de hurtigt voksende livsstilssygdomme, nemlig stress.
I dag er stress er nemlig et samfundsproblem af vældige dimensioner. På landsplan melder 35.000 sig syge hver dag. Det er en fjerdel af alle sygedage, det er forbundet med store udgifter, og det er derfor tid til handling – også i København.

Forslaget omkring Europa-dagen er et som jeg har udarbejdet sammen med min BR-kollega Monica Thon, og vi har begge syntes, at København - som international storby – skal tage ansvar og aktiv del i den verden vi lever i dag. Det gælder blandt andet vores deltagelse i det Europæiske samarbejde. Forslaget betyder konkret, at der vil blive afholdt en række seminarer, debatmøder m.m. den 9.maj, hvor københavnerne kan debatere og høre mere om, hvad EU betyder konkret betyder for deres dagligdag.

No comments: