Monday, November 16, 2009

Bedre skoler med IT

Hvordan kan man styrke undervisningen i vores skoler og samtidigt lette presset på kommunens skolebudget? Brug computere, mobiltelefoner og internet i undervisningen, lyder svaret fra Det Digitale Råd i Berlingske (10/11-09).

Det Digitale Råd har en pointe. I alt for mange skoler er IT i undervisningen noget med PC'ere i kælderen, som en eller to af lærerne ved, hvordan skal bruges. I klasselokalerne er der ingen skærme og taster, men kridtstøv og gamle lasede læsebøger.

En ny undersøgelse viser, at under 15 procent af landets dansk- og matematiklærere i folkeskolen mener, at digitale medier er helt integreret i undervisningen. Og det til trods for at Folkeskoleloven siden 1993 har lagt op til, at it skal integreres i alle fag.

Det er skidt, for al pædagogisk forskning peger på at moderne IT-redskaber og undervisningsprogrammer kan forbedre undervisningen i alle folkeskolens fag og samtidigt styrke elevernes it-kompetencer, som de får hårdt brug for på fremtidens arbejdsmarked.

Samtidig kan IT-understøttet undervisning give væsentlige effektiviseringer, der frigør læreressourcer fx fra retning af opgaver. Ressourcer der kunne bruges til istandsættelse af nedslidte lokaler og uhumske toiletter eller øget fokus på det enkelte barns behov.

Som politiker i København mener jeg, at vi har et ansvar for at de københavnske folkeskoler kommer op i helt ny it-liga. Eleverne skal have farverige materialer og opgaver på pc, der taler, spiller og illustrerer med levende billeder frem for triste fotokopier og forældede bøger. Klasselokalerne skal have digitale tavler som kan trække alverdens fagligt indhold fra internettet, og som eleverne fra deres egen pc kan kaste deres egne tekster og billeder op på, og som kan hentes tilbage senere på pc’en under lektielæsningen.

Hertil kan vi udnytte positivt at elever kan bruge deres mobiltelefoner til at understøtte sproglæring med MP3 lydbøger; tage billeder af planter og dyr til biologitimen; støtte eleverne med GPS-baseret information, når de fx udforsker byens lokale historie.

It-understøttet undervisning vil også gøre eleverne mere trafiksikre på internettet, hvor nettets uendelige muligheder og ressourcer også stiller nye krav til vores børns evne til at håndtere stadigt mere avancerede programmer og information.

Men før der kan høstes, skal der sås. Der er brug for øgede investeringer i IT i skolerne. Det optimale vil være at hver elev fik sin egen lille lomme computer med trådløs forbindelse til internettet, skolens netværk, tavler mm. Dette er selvfølgelig ikke gratis. Men i dag bruges langt de fleste penge til læremidler til papir og bøger. Nogle af disse burde gå til digitale læremidler. For nylig kunne man læse, at Uruguay(!) som det første land i verden har indført én pc til alle elever i grundskolen, med trådløs internetopkobling. I Danmark er der i gennemsnit 4 elever per computer. Når Uruguay kan, kan vi også.

No comments: