Friday, March 16, 2007

KL - årets fætter-kusinefest

I de sidste to dage har jeg for anden gang i mit liv som kummunalpolitiker deltaget i KL's årsmøde. Og lad mig bare ty til erkendelse. Det er altså en lidt af et kulturchock for mig, som sidder i Borgerrepræsentation, at opdage at der er så få unge kvinder i kommunalpolitik. Vi er altså en mangelvarer. Det opdager man, når man er samlet med alle øvrige kommunalpolitikere i landet på KL's årsmøde- Jeg vil våge den påstand at sige, at mere end 80% af de danske kommunalpolitikere er mænd + 50. Ikke fordi der er noget galt med dem, men de udgør altså ikke et repræsentativt udsnit af den danske befolkning.

Jeg er mener, der er behov for at retænke kommunestyret, den måde vi rekruttere og stiller folk op, så det bliver mere attraktivt for unge at kaste sig ud i kommunalpolitiker-livet. I København er vi rigtig mange unge. Men det nytter ikke at man halter bagud i de 97 øvrige kommuner.

No comments: