Tuesday, July 31, 2007

Hjemløse fodbold og sportskonference


Jeg har i dag holdt åbningstalen ved en stor sportskonference arrangeret af Københavns Universitet, Institut for Idræt.


Konferencen som løber over en uge og har titlen "Sport in a Global World - Past, Present and Future er slået stort op. Mere end 350 forskere fra hele verden er samlet i København for at diskutere alle aspekter af idræt! En af talerne er bla. den engelske sociolig Anthony Giddens. Jeg synes det er stort at København ligger hus til en sådan konference og jeg håber det kan være med til at placere københavn på det idrætsmæssige verdenskort. Du kan læse mere om konferencen her.


En anden stor begivenhed som foregår i København disse dage er VM i fodbold for hjemløse. En begivenhed som jeg har stor sympati for, og som må siges er en stor gevinst for København, de hjemløse og idrætten.


En af de ting som dog har undret mig omkring hele denne idrætsbegivenhed er, at det er socialministeriet og socialforvaltningen i Københavns kommune som har stået for arrangementet. Det undrer mig, at blot fordi det er hjemløse der dyrker idræt, så bliver det politisk betragtet som en social begivenhed og ikke en idrætsbegivenhed.

Det betyder også at vi intet har haft med arrangementet at gøre i kultur- og fritidsudvalget, selv om det er os der normalt har med idrætsarrangementer og store events at gøre. Jeg synes det er problematisk, at Københavns kommune på denne måde er med til at understøtte hjemløse som et socialt problem, frem for at anerkende arrangementet på lige fod med andre idrætsbegivenheder - og dermed også de hjemløse som ligeværdige.

No comments: